Toni Ganjto: „Zaprešićka priča“ bit će temelj modernog upravljanja destinacijom

Predstavljamo novog direktora Turističkog ureda Zaprešić Tonia Ganjtu i njegovu viziju razvoja zaprešićkog turizma

Sredinom godine turistički ured u Zaprešiću preuzeo je novi direktor Toni Ganjto. Dugogodišnja direktorica Branka Barilović otišla je u zasluženu mirovinu, a ona je bila svojevrsna ikona zaprešićkog turističkog ureda, u neku ruku njegova osnivačica i pokretačica koja je tu dužnost obavljala od samog osnutka Grada Zaprešića. Nasljednik neće imati jednostavan zadatak, pa smo željeli saznati tko je Toni Ganjto, kakve su mu ideje i vizije razvoja turizma u Zaprešiću, ali potencijalno i u cijelom zaprešićkom kraju.

Nedavno ste preuzeli mjesto direktora TZGZ. Molim vas nekoliko riječi o sebi.

Rekao bih da sam dečko iz zagrebačke Dubrave. Rodio sam se i odrastao, kao i školovao u Zagrebu i već tijekom srednjoškolskih dana, sasvim slučajno, počeo sam raditi u jednoj turističkoj agenciji u kojoj sam počeo graditi svoj put u turizmu. Nisam mislio da će to otići toliko daleko u smislu profesije u turizmu jer je počelo iz hobija i ljubavi prema putovanjima, a u srednjoj školi sam razmišljao o Medicinskom fakultetu, a bila je tu u igri i Akademija dramskih umjetnosti. No, život je ispisao drugačiji put i sad kad se osvrnem na sve to mislim da je to pravi put jer radim ono što volim i u potpunosti sam tome predan.

Skoro deset godina me veže uz turizma od poslova produkcije, prodaje i marketinga u turističkoj agenciji, praćenja i vođenja turista na domaćim, europskim i dalekim destinacijama, osmišljavanja novih paket aranžmana, konzaltinga i projekata u turizmu s naglaskom na specifične oblike turizma, ali isto tako i predavača iz turističkih kolegija, kao i voditelja seminara za turističke vodiče i voditelje poslovnica turističke agencije. Rekao bih da je dolaskom na mjesto direktora Turističke zajednice grada Zaprešića, iz moje perspektive, ali i perspektive struke, započeo period najvećih izazova koji su upravo vezani uz moderno upravljanje destinacijom, a u ovom slučaju stvaranje, pozicioniranje i upravljanje ponudom Zaprešića i zaprešićkog kraja.

Vrijeme koje ste u Zaprešiću proveli na školovanju sigurno vam daje dodatni motiv, ali i određena saznanja o Zaprešiću i njegovim turističkim potencijalima?

Vrijeme brzo leti i sad kad se osvrnem, skoro je deset godina moje povezanosti s ovim prekrasnim zaprešićkim krajem, ali prvenstveno gradom Zaprešićem jer sam na Veleučilištu Baltazar završio preddiplomski studij Poslovne ekonomije i financija i diplomski studij Projektnog menadžmenta. Bio sam iznimno aktivan u studentskom predstavljanju na lokalnoj i nacionalnoj razini te sam radio na projektima za bolji studentski standard, ali i bolje pozicioniranje studenata stručnih studija u RH te vrlo važnom aspektu povezivanja tržišta rada i obrazovanja. Upravo rad na takvim projektima, s pozicije predsjednika Studentskog zbora Veleučilišta Baltazar, pružili su mi bolji uvid u Zaprešić, a već sam tada, s našim studentima, radio sam na promociji Zaprešića putem nacionalnog studentskog tijela.

Upravo ta obrazovna komponenta iznimno je bitna za turizam odnosno kvalitetan turizam i na tom tragu bit će nekoliko projekata turističke zajednice usmjerenih na ljudske potencijale u turizmu i okupljanje svih dionika zaprešićkog kraja koji pružaju turističke usluge. Tu nam je vrlo bitna suradnja s našim Veleučilištem koje vidim kao iznimno bitan generator dodatne snage potencijala Zaprešića jer se ne može baš puno gradova pohvaliti visokim učilištem. Mi smo ovdje u prednosti jer možemo dobro iskoristiti i taj obrazovni potencijal te ga staviti u turističku funkciju.

Predstavljajući se prilikom natječaja za mjesto direktora Turističke zajednice ističe se naglasak na „Zaprešićku priču“. Što želite ispričati i koji će biti vaši prvi potezi na mjestu direktora, a koje novosti se mogu očekivati u idućem razdoblju? Uočili smo novu FB stranicu…

Kad sam se odlučio prijaviti na natječaj prvo sam analizirao sve dostupne dokumente turističke zajednice, lokalne, regionalne i nacionalne strategije turizma i odlučio pripremiti ambiciozan, ali ostvariv program s jasno postavljenim ciljevima. Ne zaboravljajući, pritom, komponentu doživljaja i priče, kao temelj modernog turizma. Zato sam svom programu dao naziv “Zaprešićka priča” jer mi uz sve svoje potencijale moramo ispričati priču; prvenstveno priču o Jelačiću koja nam je najveći adut. Već prilikom predstavljanja rekao sam da ne treba čekati potpunu revitalizaciju Novih dvora Jelačićevih nego treba već sada iskoristiti ono što imamo.

Veliki zadatak koji je pred nama je uspostaviti integrirano upravljanje destinacijom, donijeti dokument s analizom receptivnog tržišta odnosno plan koji jasno definira što Zaprešić želi od turizma, a onda krenuti u izgradnju obrazovne i svake druge infrastrukture vezane uz našu ponudu. Na tragu korištenja potencijala Novih dvora mogu najaviti otvaranje Turističko-informativnog centra i to vrlo skoro, a u sklopu njega predstavit ćemo novu paletu zaprešićkih suvenira, kao i poučnu stazu bana Josipa Jelačića. Isto tako, turistička zajednica počela je komunicirati putem društvenih mreža (Facebook i Instagram), kao i nove web platforme koja je u planu, a koju ćemo graditi kao inkubator novih doživljaja zaprešićkog kraja. 

Vrlo je bitno biti otvoren i komunicirati što se događa, što radimo i stvarati isključivo pozitivno ozračje putem naših društvenih platformi. Također, čeka nas preustroj u destinacijsku menadžment organizaciju sukladno novom zakonu koji stupa na snagu s prvim danom 2020. godine. To će svakako označiti novi period u radu turističke zajednice i njezina uloga, kao i odgovornost, u upravljanju postat će iznimno velika.

Pred nama su Dani Jelačića i Dan Grada Zaprešića, a Zaprešić je grad bana Jelačića. Hoće li biti nekih značajnijih promjena u odnosu na dosadašnje manifestacije?

Dani Jelačića moraju biti prepoznatljivi brend našeg kraja i moja vizija je u sljedećih pet godina pozicionirati Dane Jelačića u jednu od glavnih manifestacija središnjeg dijela Hrvatske. Zato sam već ove godine odlučio predložiti kreativno-sadržajni zaokret kojim po prvi putem Jelačićevim danima dodajemo turističku komponentu; skraćujemo broj dana s 24 na 10 dana, ali odabranog i kvalitetnog sadržaja koji je okrupnjen s ciljem što veće posjećenosti samih stanovnika zaprešićkog kraja, ali i posjetitelja.

Cilj nam je ovom manifestacijom ispričati priču o Jelačiću, oživiti povijesni prostor Novih dvora i privući turiste uz bogat kulturno-zabavno-obrazovni program. Jelačićevi dani moraju s organizacijskog aspekta biti moderna manifestacija koja slavi povijest, tradiciju i lik bana Jelačića. Za koji dan moći ćete na web stranici www.visitzapresic.hr preuzeti program Jelačićevih dana u novom ruhu, a središnji turistički dio održat će se 12. i 13. listopada u Novim dvorima gdje cijelo područje pretvaramo u jednu malu Jelačićevu bajku s kojom će prostor biti posebno osvijetljen, tematski uređen, bit će priređene brojne radionice za roditelje i djecu; od radionice brkova, čaja s groficom, potrage za blagom, kostimiranog vodstva, sjajnih koncerata od kojih ću ekskluzivno najaviti Miju Dimšić u srcu Novih dvora. Sve će započeti zabavno-tematskim Jelačić vlakom koji će 12. i 13. listopada krenuti sa zagrebačkog Glavnog kolodvora i dovesti djecu i roditelje na veliku turističko-kazališnu predstavu na otvorenom kojom će započeti ovaj sjajan događaj. Karte za vlak će uskoro biti u prodaji, ali ćete sve ubrzo saznati putem naših kanala komunikacije.

Čeka nas bogat program, a s obzirom na to da se ovim događanjem slavi Dan grada Zaprešića moramo imati i veliko otvorenje koje ovim putem najavljujem za 11. listopada u 20:00 sati na Trgu Ivana Pavla II gdje će nas dočekati kralj zabave Jole i uvesti u Jelačićeve dane.

Neke od manifestacija su postale prepoznatljive proteklih godina. Ledena bajka, Lov na pisanice, Lampionovo, Ljeto u Zaprešiću, Banovanje…, možemo li tu očekivati neke promjene?

Zaprešić je tijekom proteklih godina zaista kreirao nekoliko prepoznatljivih manifestacija koje ćemo nastaviti raditi i podržavati, ali ćemo istovremeno napraviti sadržajno-kreativno analizu kako bi vidjeli što možemo bolje napraviti i izmijeniti. Svaka manifestacija koju organizira ili podržava turistička zajednica mora u jednom svom dijelu imati turističku komponentu i bez toga više ne možemo raditi manifestacije. Isto tako moramo prepoznati razliku između događanja kojima podižemo kvalitetu života samih stanovnika Zaprešića, a s druge strane onih manifestacija kojima želimo pozicionirati turističku ponudu i karakter našeg kraja.

Nedostatak adekvatnog prostora za Turističku zajednicu i turistički ured već je godinama tema. Kako to utječe na rad TZ i vidite li skoro rješenje te problematike?

Moram se složiti s vama jer je naš trenutni prostor na adresi Trg žrtava fašizma vrlo skučen, nije primjeren i ne osigurava pristojne uvjete za rad stručne službe turističke zajednice. Nemamo gdje održati sastanak, arhivirati građu, jedva su organizirana dva radna mjesta unutar tih prostora, a veliki je broj novih aktivnosti ureda koje treba popratiti i sistematizirati…

S obzirom na to da će skoro svoja vrata otvoriti Turističko-informativni centar u Novim dvorima on će postati centar za posjetitelje gdje ćete moći kupiti suvenire, dobiti sve potrebne informacije i preuzeti potrebne materijale; a Turistički ured kao stručnu službu treba preseliti u adekvatan prostor u kojem će moći kvalitetno i u primjerenim uvjetima stvarati nove projekte. Taj ured nije nužno da bude centralno lociran, iako bi to bilo idealno pa je jedna od opcija i zgrada Komunalnog u Zaprešiću. U nekoliko sljedećih tjedana morat ćemo donijeti odluku o tome.

Koji su osnovni turistički potencijali Zaprešića?

Zaprešić ima široki spektar potencijala; od povijesnog vezanog uz Jelačića, prostorne cjeline Novih dvora s dvorcem, Vršilnicom i Muzejom Matija Skurjeni, zatim golf vježbališta kao specifičnog oblika turizma, staze dvoraca s naglaskom na dvorac Lužnicu. Imamo prirodni potencijal jezera Zajarki na području kojeg osim rekreativnog možemo sjajno pozicionirati lovno-ribolovnu nišu turizma, ali isto tako cikloturističkih ruta, pješačkih i jahačkih gdje treba spomenuti Trajbar Team. Osim toga ne smijemo zaboraviti gastroturizam koji možemo uz dobru priču i kreativni koncept također dobro pozicionirati.

Puno je potencijala, ali bitno je ne zadržati ih kao potencijale nego ih koristiti, a to znači da ste njihov razvoj usmjerili u pravom smjeru s pametnim upravljanjem turističkom destinacijom što je jedan od naših zadataka. Mi ćemo se truditi u turističkoj zajednici stvarati pozitivno ozračje, smjer i preduvjete kako bi Zaprešić postao ozbiljna turistička destinacija.

Nemamo ni jedan hotel u zaprešićkom kraju. Koliko to utječe na turističku ponudu?

Zaprešić sa svega 200-njak ležaja ostvaruje gotovo 16 tisuća noćenja na godišnjoj razini. Morate to uzeti u obzir kad govorite o statističkim pokazateljima uspjeha jer oni mogu ponekad zavarati. Zašto? Zato što se putem sustava e-Visitor bilježe samo posjetitelji koji ostvaruju noćenje. Ne možete uspoređivati morske i kontinentalne destinacije; ne možete na temelju broja posjetitelja i noćenja govoriti o uspješnosti destinacije – to su parcijalni i krivi zaključci.

Morate znati da mi kao zagrebački prsten prvenstveno svoj bazen turista moramo tražiti u jednodnevnim posjetiteljima odnosno izletnicima koje ne brojite u statistiku i od toga ne smijemo bježati jer je su nama upravo ključni svi oni koji dolaze u Zagreb; na tom tragu radit ćemo na intenzivnoj suradnji s Turističkom zajednicom Zagrebačke županije i Turističkom zajednicom Grada Zagreba. A nedostatak hotela jest izazov koji moramo riješiti i privući investitore koji će uložiti u gradnju hotela za što mislim da Zaprešić sa svojom prometnom pozicijom ima potencijal i nadam se kako ćemo uskoro dobiti prvi zaprešićki hotel, ali i kamp. Kampom bi mogli riješiti pitanje vikendaša i posjetitelja jezera Zajarki.

Što bi poručili stanovnicima Zaprešića i okolice vezano uz turizam, a posebno onima koji imaju turističkog potencijal?

Turizam je najpromjenjivija i najdinamičnija industrija ovoga stoljeća uz IT tehnologije. Način na koji ste radili turizam i pristupali gostima prije 5, 10 ili 15 godina se značajno promijenio i morate pratiti moderne trendove, ulagati u obrazovanje u turizmu, interpretaciju baštine, doživljaj i priču, kao i turističku infrastrukturu. Ne možemo više stvari raditi na isti način; moramo ih promijeniti, a to vrlo često zna izazivati otpor i bojazan. Činjenica je da je puno teže “raditi turizam” na kontinentu nego na moru i da jedino kvalitetne ideje i dobro upravljanje može rezultirati uspješnom turističkom pričom. Nemojte se bojati, iskoristite svoje potencijale, a ako trebate pomoć, ako imate ideju, dođite kod nas u Turistički ured, a mi ćemo Vam rado pokušati pomoći i ono što Vam mogu obećati, da ćemo na svaku konstruktivnu ideju odgovoriti i pokušati je realizirati.

Očito je da turizam u Zaprešiću i cijelom zaprešićkom kraju poprima novu vizuru, a nove ideje trebale bi privući i nove posjetitelje. Tema i destinacija, kao i sadržaja, ima dovoljno. Sad samo treba to iskoristiti i lansirati Zaprešić kao značajnu turističku destinaciju, a zaprešićki kraj morao bi pratiti ovu priču jednako kao što će Zaprešić pratiti Zagreb…